www.Rememberyourself.nl

Moe, gespannen, burn-out, rusteloos, lusteloos, geen concentratie?
Gratis tips om weer energie te krijgen en gefocust te zijn.
Healing-Reading (ook op Afstand) laat jouw energie weer stromen.

EFT - Emotional Freedom Technique

Introductie op EFT
De Emotional Freedom Technique is een makkelijk te leren maar diepwerkende healing techniek en zelfhulpmethode voor emotionele en lichamelijke problemen. 
Elke beladen herinnering of emotie ligt opgeslagen in ons onderbewustzijn en zorgt voor een verstoring van ons lichamelijk energiesysteem (stelsel van meridianen zoals bekend bij acupunctuur).  Die lading is er de oorzaak van dat je steeds weer dezelfde soort gebeurtenissen zult aantrekken. Je gaat dan geloven dat dat door jou komt of dat het bij jou hoort hetgeen de lading nog sterker maakt. In zekere zin hoort het ook bij jou want die lading zit in jou, maar jij kunt dat ook veranderen. Diep van binnen weet je dit ook.  Vandaar dat je klachten krijgt, zodat je gaat zoeken naar een oplossing, zodat je verandering kunt aanbrengen in de overtuigingen, die opgeslagen liggen in jouw onderbewustzijn en jou niet (meer) positief dienen.

Om nu dat energiesysteem weer te ontstoren en in balans te brengen gebruikt EFT een aantal meridiaan eindpunten. Het bekloppen van specifieke meridiaanpunten samen met het gelijktijdig richten van de aandacht op de beladen ervaring of het gevoel, maakt dat de lading van die ervaring of dat gevoel oplost. Zo ontstaat er weer afstand tussen de herinnering en de gedachte of het gevoel erover. De energie wordt als het ware weer neutraal. Je hoeft met deze zelfhulpmethode niet helemaal terug in die ervaring of dat gevoel en er in te gaan graven of de schuld bij een ander te leggen, dat helpt niet. Elke keer als je ergens boos, verdrietig, geïrriteerd of op een andere manier opgewonden over bent, weet je dat er iets in jou getriggered wordt en waar energie blokkeert. Je kunt dit dan met EFT deblokkeren. Je hoeft niet te gaan nadenken waar dit vandaan komt. Blijf simpel bij dat gevoel en doe EFT en je zult merken dat je meer energie zult krijgen en jouw aandacht steeds vaker zal kunnen richten op positieve zaken, die jou energie geven. 

Mijn persoonlijke ervaring met EFT
Ik heb de workshop EFT in september 2004 gevolgd en was onder de indruk van de eenvoud en het effekt. Meteen dezelfde avond, toen ik thuiskwam van de workshop, heb ik het effekt bij mijn toen 7-jarige zoontje kunnen waarnemen. Hij had nogal een verstopte neus, waardoor hij niet kon slapen. Ik heb toen met hem de stappen van wat ik net die dag geleerd had doorlopen en hij heeft een hele goede nacht gemaakt.

Ik en ook mijn man Frans, hebben deze zelfhulpmethode in de afgelopen 14 jaren in diverse situaties, voor zowel lichamelijke als emotionele problemen, toegepast, met altijd weer een bevrijdend en verrassend snel resultaat. Lees daartoe ook mijn verhaal bij /artikelen/crisis-het-helpt
Zoals je in mijn verhaal kunt lezen is EFT zo eigen voor ons geworden, dat we de kloptechniek niet per sé hoeven toe te passen, maar ons gewoon voorstellen dat we op die punten kloppen of zelfs alleen maar de set-up zin in onszelf hoeven te zeggen. Daarom kon ik ook in een ruimte vol met mensen toch zo'n bevrijdende ervaring hebben. Maar je kunt natuurlijk altijd even naar het toilet gaan om de kloptechniek van EFT toe te passen en de bijbehorende zin hardop te kunnen uitspreken.

Wil jij ook EFT leren toepassen?
Ik geef je hieronder stap voor stap de methode, zoals ik die zelf geleerd heb. Er staan ook twee afbeeldingen, zodat je de te kloppen punten goed kunt zien.
Er is een nog uitgebreidere versie, waarvan je zeker op internet informatie vindt. Maar voor een eerste kennismaking volstaat deze basisprocedure uitstekend.

Dit zijn de stappen voor de EFT basismethode
Stap 1. Benoem het probleem: geef in een paar treffende woorden de situatie, het gevoel, het probleem (allergie, fobie, angst) of gedachte weer.
Voorbeeld: 'Ik voel me verdrietig'

Stap 2. Stel de intensiteit van het gevoel vast: geef op een schaal van 0 tot 10 de intensiteit van je gevoel, pijn of emotie nu aan, 10 is zeer intens, bij 0 is er geen pijn of emotie meer aanwezig.

Stap 3. Pas de set-up toe: focus op het gevoel, de pijn of de emotie die je hebt en klop op het karateslagpunt terwijl je 3x de zin uit stap 1 op de volgende wijze herhaalt: 'Ook al voel ik mij verdrietig (of heb ik verdriet), ik accepteer mijzelf volkomen en met heel mijn hart'. Het karateslagpunt bevindt zich op het midden van het zachte gedeelte aan de buitenkant van de hand, klop er met vier vingers van de andere hand op. 

Karatepunt EFT

Stap 4. De sequentie met de herinneringszin: Kies een herinneringszin (de verkorte versie van de zin uit stap 3) en ga door met 7 à 10 keer op ieder navolgend energiepunt te kloppen, terwijl je op je gevoel, pijn of emotie geconcentreerd blijft en de herinneringszin herhaalt (b.v. verdrietig).
Herhaal dus steeds 'verdrietig' terwijl je achtereenvolgens klopt op: 1) het begin van de wenkbrauw bij de neus EB 2) het uiteinde van de wenkbrauw SE 3) op het jukbeen onder het oog UE 4) op het midden tussen neus en bovenlip UN 5) op het midden tussen onderlip en kin Ch 6) op het kuiltje onder de aanhechting van het sleutelbeen CB 7) op de zijkant van het lichaam ongeveer 10 cm onder de oksel UA 8) op de kruin TOH.

Stap 5. Afronding van de sequentie: kom weer terug bij het karateslagpunt en zeg al kloppend: 'Maar ik accepteer mijzelf volkomen en met heel mijn hart'. Adem dan 1 x diep in en adem zuchtend uit.

Stap 6. Stel opnieuw de intensiteit (0-10) van het gevoel vast. Je zult nog steeds de beelden of gedachten naar voren kunnen halen die bij dat gevoel of die emotie horen, maar de vraag is hoeveel intensiteit je nu nog ervaart als je je nu op dat gevoel of die emotie richt. 

Stap 7. Behandel het resterende probleem. Maak opnieuw een passende set-up en herinneringszin voor het resterende gevoel en ga door met stap 3, 4 en 5. Laat in je bewoording naar voren komen dat je het resterende probleem aanpakt. Doe dit totdat de score bij 1 of 0 is.
Verander eventueel de set-up en herinneringszin in: 'Ook al ben ik nog steeds verdrietig, ik accepteer mijzelf volkomen en met heel mijn hart'. Je kunt ook zeggen: 'Ook al heb ik nog een resterend gedeelte van dit probleem, ik accepteer mijzelf volkomen en met heel mijn hart'.

Wanneer je het basisrecept uit je hoofd kent, kun je ongeacht waar en wanneer er een probleem ontstaat het direct aanpakken. 

Basis Kloppunten EFT

Wil jij meer weten over EFT?
Ben jij door het bovenstaande ook geïnteresseerd geraakt in deze effectieve en snelle zelfhulpmethode? Op het internet is veel informatie te vinden. Ik help jou graag op weg door jou alvast een aantal links te geven.

Stuit je op hardnekkige of diepgaande problemen, dan kun je altijd een EFT deskundige vragen om jou te begeleiden. Deze kun je makkelijk zelf op internet vinden, zodat je iemand kunt vinden die bij jou past.
Ook al ben ik geen erkend EFT practitioner, ik heb wel ervaring met deze boeiende methode en kan het combineren met mijn kennis en ervaring met alles wat verder in mijn pakket zit. Dus voel je je prettig bij de energie, die van mijn website uitgaat, voel je dan vrij om contact met mij op te nemen voor een EFT sessie. Ik kan jou deze methode dan leren of we kunnen samen werken aan een hinderlijk en terugkerend patroon.