Droge, branderige, jeukende ogen - digitale ogenstress

Ooit gehoord van digitale ogen stress? Het maakt dat je ogen branderig en droog voelen of dat het lijkt of je zand in je ogen hebt.
Hoe vaak tuur je niet een tijd achter elkaar op jouw pc, of ben je regelmatig op jouw mobiel bezig. Misschien heb je een tablet om een mooi boek op te lezen.
We zijn allemaal steeds meer vertrouwd geraakt met deze hulpbronnen, die onze wereld vergroten. Maar wist je dat ze op een vrij ongemerkte en meestal onbewuste manier ook onze wereld verkleinen?
Hoe dat komt, leg ik je hieronder uit.
Door heel gericht te kijken, en vooral als je dat een langere tijd achter elkaar doet, verkort je je oogspieren. Daarnaast komt, dat je ook minder gaat knipperen. Omdat je zo geconcentreerd aan het kijken bent, verdring je je instinctieve knipperfunctie, die maakt dat jouw ogen regelmatig gesmeerd worden.

Het verkorten van de oogspieren lijdt tot bijziendheid, hetgeen al onder 50% van de jongeren in Duitsland en onder 95% van de jongeren in Azië het geval schijnt te zijn.

Toch kun je dit voorkomen en kun je zonder problemen en met plezier gebruik blijven maken van de digitale verworvenheden van deze tijd.

Wat je kunt doen zijn de volgende zaken:

  • Om goed zicht te behouden, hebben je ogen afwisseling nodig. Laat daarom als je digitaal bezig bent, of op een andere manier ingespannen op één punt dichtbij gericht, om de zoveel tijd jouw ogen even door de ruimte gaan. Zo kunnen de oogspieren ontspannen.
    Volg hiervoor de zgn. 20-6-20 regel. Dit betekent dat je elke 20 minuten naar iets kijkt wat op ongeveer 6 meter afstand is en doe dat 20 seconden lang.
  • Voorts is het erg belangrijk om regelmatig met je ogen te knipperen, zodat je het traanvocht over de lens verdeelt. Dit zal in ieder geval het droog worden en voelen van de ogen verbeteren. Knipper sowieso op het moment dat je de 20-6-20 regel toepast, omdat je dan bewust bezig bent je ogen te ontspannen.
  • Drink voldoende water of kruidenthee. Als er niet voldoende vocht in jouw lichaam is, is er ook niet voldoende traanvocht om jouw ogen te smeren. Minstens 2 liter verdeelt over de dag is optimaal. Drink niet te veel koffie en alcohol, die drogen jouw lichaam uit. Daarom zo´n goede gewoonte, vaak in zuidelijke landen, om een glaasje water bij de koffie of wijn te krijgen.
  • Een gezonde levensstijl draagt uiteraard bij aan een goed zicht. Regelmatige beweging, het liefst in de buitenlucht, voor een goede circulatie van de lichaamsstoffen is een onderdeel daarvan.
  • Voorts helpen yoga, meditatie of andere ontspanningstechnieken om gestresste ogen te regenereren. In mijn selfhealing kurssussen besteed ik ook aandacht aan oog oefeningen. Jouw ogen hebben namelijk een grote impact op jouw hele systeem, los van de ongemakken, die kunnen ontstaan.
  • Voeding, die het immuunsysteem versterkt, heeft uiteraard ook een positief effect op de ogen. Let er daarbij op dat koolhydraten moe maken en eiwitrijke voeding levendig.
  • Stel je computerscherm zodanig, dat de doorstroming in jouw nek in orde blijft, zodat de zuurstoftoevoer naar het hoofd voldoende is. Tip daarvoor is, dat het bovenste menudeel op jouw computerscherm op ooghoogte zit.
  • Let op de afstand tot het beeldscherm. Hoe groter het beeldscherm hoe groter de afstand tot de ogen mag zijn. Met een diagonaal van 21" (53 cm) moet de afstand minstens 60 centimeter zijn.
  • Ook is het belangrijk dat de letters groot genoeg zijn, zodat je voldoende afstand kan blijven bewaren. En ook dat de achtergrond licht is en de letters donker. Dat bevordert het leesgemak en vermindert de inspanning en dus stress voor de ogen. Te veel kleur geeft eveneens spanning.
  • De beste plaats voor een beeldscherm is naast het raam, zodanig dat het zonlicht er niet in reflecteert.

Ik wens je een helder zicht!